close
تبلیغات در اینترنت
امام زمان عج
loading...

اصحاب و انصارالمهدی (عج)

امام زمان عج

آخرین ارسال های انجمن
رضارضازاده بازدید : 432 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات ()
ست انتقام گیرنده ی هر خونی از اولیای خدا. اوست یاری دهنده ی دین خدا.
 
حضرت مهدی (عج) در خطبه غدیر
سرویس مذهبی افکارنیوز- در بخشی از خطبه غدیر درباره ی حضرت بقیه الله الاعظم حجة بن الحسن المهدی(عج) فرمودند و مفصلا اوصاف و شئون خاص حضرتش را مطرح کردند و آینده ای پر از عدل و داد به دست امام زمان(عج) را به جهانیان مژده دادند. سخنان بلند حضرت برای جمعیتی که در آغاز راه اسلام بودند بسیار تعجب انگیز بود که فرمودند: 

«بدانید که آخرین امامان، مهدی قائم ماست. اوست غالب بر ادیان، اوست انتقام گیرنده از ظالمین، اوست فاتح قلعه ها و منهدم کننده ی آنها اوست غالب بر هر قبیله ای از اهل شرک و هدایت کننده ی آنان. 
بدانید که اوست انتقام گیرنده ی هر خونی از اولیای خدا. اوست یاری دهنده ی دین خدا. 

 

رضارضازاده بازدید : 518 دوشنبه 11 شهريور 1392 نظرات ()

چه طور می توان امام زمان(عج) راخوشحال کرد؟

حضرت مهدي

امام صادق(ع) فرموده اند: «در هر پنج شنبه اعمال بندگان به رسول خدا(ص) و امامان(ع) عرضه می شود».[1]
حضرت در حدیثی دیگر فرمود: «چرا رسول الله(ص) را ناراحت می كنید؟ مردی عرض كرد: چگونه ناراحتش می كنیم؟ حضرت فرمود: آیا نمی دانید اعمال شما بر حضرتش عرضه می شود؟ كه اگر گناهی ببیند ناراحت می شود، پس رسول خدا را ناراحت نكنید، بلكه خوشحالش كنید.»[2]

بنابراین هر گونه گناهی می تواند سبب آزردگی خاطر ایشان شود و کسانی که در پی خشنود کردن امام زمان (عج) هستند باید علاوه بر ترک گناه، اعمال حسنه و صالحات خود را زیاد نموده و با تعمیق ایمان دل ایشان را شاد کنند. در واقع هیچ فرقی بین رضایت الهی و خشنودی دل صاحب الزمان (عج) نیست. همان گونه که خدای متعال نیز خشنودی خود را به صاحب ولایت مردم گره می زند:
«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ؛[آل عمران/31] بگو: اگر خدا را دوست مى‏ دارید، از من (ولی الله) پیروى كنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد و خدا آمرزنده مهربان است.»

اعمال زشت ما می تواند دل ایشان را به درد آورد. خصوصا آنکه ما با ادعای تشیع، به گونه ای بیان کننده مرام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) شده ایم. از همین فرموده اند:«كُونُوا زَیْناً وَ لَا تَكُونُوا شَیْناً؛ زینت ما اهل بیت باشید و مایه ننگ ما نباشید.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «بر تو باد به تقواى خدا و ورع و كوشش و راستى گفتار و اداء امانت و حسن خلق و نیكى با همسایه. و مردم را با غیر زبان بمذهب خود دعوت كنید (یعنى رفتار شما شیعیان باید طورى باشد كه مخالفینتان بگرویدن مذهب شما مایل شوند) و زینت ما باشید و ننگ ما نباشید. و بر شما باد بطول دادن ركوع و سجود، زیرا چون یكى از شما ركوع و سجود را طول دهد، شیطان از پشت سرش بانگ زند و بگوید: اى واى، كه این اطاعت كرد و من نافرمانى و این سجده كرد و من سرپیچى (هنگامى كه بسجده در برابر آدم مأمور گشتم)».[3]

همچنین علاوه بر اینکه باید در اعمال و رفتار شخصی خود مراقب کافی انجام دهیم، باید در گسترش نیکی ها نیز تلاش کنیم.
عبد السّلام بن صالح هروى گوید: شنیدم حضرت رضا علیه السّلام مى ‏فرمود: رحمت خدا بر بنده‏ اى باد كه امر ما را زنده دارد. عرض كردم: امر شما چگونه زنده گردد؟ گفت: علوم ما را فراگیرد و آن را به مردم نیز بیاموزد، زیرا اگر مردم زیبائى و شكوه سخن ما را دریابند حتما بما گرایش پیدا مى‏ كنند و پیرو ما مى‏ شوند.[4]

[1]. بحار، ج 23، ص 345.
[2]. كافی، ج 1، ص 219.
[3]. الكافی، ج‏2، ص: 77.
[4]. معانی الاخبار – ص 180.

 

رضارضازاده بازدید : 512 دوشنبه 11 شهريور 1392 نظرات ()

آیا امام مهدی وجود جسمانی دارند یا نورانی؟

با توجه به دلایل متعددی که در رابطه با تولد آن حضرت داریم قطعاً وجود امام زمان-علیه السلام- وجودی جسمانی است نه نورانی، که با توجه به دلایل متقن اثبات کننده تولد حضرت جای تردیدی در این امر نیست و اگر کسی به دلیل بعید دانستن عمر طولانی حضرت، به سراغ این گونه نظرات می رود، در واقع به قدرت الهی ایمان نیاورده است.

اخبار متعدد و متواتری درباره تولد و زیارت حضرت وجود دارد که سبب شده حتی بسیاری از عالمان اهل سنت نیز معتقد به متولد شدن مهدی موعود باشند. و این اخبار و ادله در جای خود بیان شده است. همچنین مطالبی که درباره ظهور حضرت بیان شده، همه دلالت کننده بر وجودی جسمانی است که در ذیل به چند مورد آن ها اشاره می کنیم:

1ـ در بعضی از روایات از خصوصیات ظاهری و جسمانی امام سخن به میان آمده است. عمران پسر حصین می گوید: به رسول خدا عرض كردم: این مرد(مهدی) را برایم توصیف كن. حضرت فرمود: "او از فرزندان من است؛ اندامش چونان مردان بنی اسرائیل سخت و ستبر است. به هنگام سختی ها و گرفتاری امت من قیام می كند. رنگ چهره اش به عرب شباهت دارد. قیافه اش چون مرد چهل ساله می نماید و صورتش چون پاره ماه می درخشد".[1] از امام رضا(ع) سؤال می شود: وضعیت جسمانی(مهدی) چگونه است، امام می فرماید: "سن او زیاد است؛ ولی از نظر چهره جوان است".[2]

2ـ در برخی از روایات آمده است كه امام زمان(ع) از مكه ظهور می كند. ظهور از مكان معیّن بیانگر ظهور جسمانی حضرت است. امام باقر(ع) فرمود: "حضرت مهدی(عج) در مكه به هنگام نماز عشا ظهور می كند؛ در حالی كه پرچم و پیراهن و شمشیر پیامبر را همراه دارد...".[3]

3ـ از برخی روایات استفاده می شود كه بعد از ظهور حضرت، یاران دور او جمع شده و با او بیعت می كنند و سپس افراد دیگر امده، با امام بیعت كرده و اعلام وفاداری می كنند كه حضرت را همراهی نمایند.[4]


4ـ دسته دیگر از روایات دلالت می كنند كه حضرت حكومت تشكیل می دهد. در سایه آن جامعه آرمانی تشكیل داده و با مخالفان خویش مبارزه می نماید[5] و حكومت تشكیل می دهد. در این حكومت، امنیت و عدالت برقرار شده و انسان ها از نظر رشد فكری و علمی به اوج خود می رسند.[6] افزون بر آن عمران و آبادانی همه عالم را فرا می گیرد.[7] طبیعی است تشكیل چنین جامعه ای با توجه به ظهور ظاهری امام زمان امتیاز محسوب می شود.

5ـ قیام امام زمان(عج) و بهره گیری حضرت از سلاح های همسو با شرایط زمان و برخورد و جنگ امام با مخالفان و دشمنان دین،[8] دلیل قوی بر ظهور جسمانی امام زمان(عج) است؛ زیرا این گونه فعالیت ها در حكومت های ظاهری وجود دارد.

6ـ شیعیان باور دارند كه بعد از ظهور امام زمان(عج) عده ای از مؤمنان و رهبران الهی رجعت می كنند.[9] رجعت آنان تنها با فلسفه وجودی تشكیل حكومت ظاهری قابل توجیه است. دلائل و شواهد بالا و دلایل دیگر كه در این خصوص وجود دارد، بیانگر آن است كه حكومت امام كاملاً ظاهری و علنی است.

[1]. اجتجاج طبرسی، ص 289.
[2]. اعلام الوری، ص 432.
[3]. ابن طاووس، ملاحم، ص 64.
[4]. مهدی موعود، ص 1098.
[5]. نجم الدین طبسی، چشم اندازی به حكومت مهدی، ص 166.
[6]. بحارالانوار، ج 1، ص 61.
[7]. همان، ج 52، ص 309؛ محمد حكیمی، عصر زندگی، ص 119.
[8]. غیبت نعمانی، ص 229.
[9]. مهدی موعود، ص 1186.

مهدویت: 

 

 

رضارضازاده بازدید : 477 دوشنبه 11 شهريور 1392 نظرات ()

حکومت حضرت مهدی (عج) چقدر و چگونه خواهد بود؟

حضرت مهدی

در مورد  مدتی كه حضرت مهدی(عج) حكومت می‏كند، و  بعد از آن دوره تا برپایی قیامت، نمی‏توان پاسخ قاطع و روشنی از روایات به دست آورد، چرا كه در لابلای روایات مدت حكومت حضرت مهدی(عج) نوزده سال و چند ماه،[1] هفتاد سال،[2] سیصد و نه سال،[3] آمده است.
در روایتی ذكر شده كه بعد از حضرت مهدی(عج) فردی از اهل بیت سیصد و نه سال حكومت خواهد كرد.[4] و بعد قیامت برپا خواهد شد، یا یكایك امامان(ع) رجعت و حكومت می‏كنند و سپس قیامت بر پا خواهد شد[5] و... .

برخی از پژوهشگران اسلامی بیان داشته ‏اند: در مورد مدت حكومت حضرت مهدی(عج) اگر چه برخی روایات حد معیّنی را بیان كرده ‏اند و دوران حكومت حضرت را به هفت یا نه سال محدود نموده ‏اند، لیكن این گونه روایات در منابع اهل سنّت ذكر شده، و عده ‏ای بدون تحقیق این گونه روایات را در كتاب‏های شیعی وارد نموده ‏اند. هیچ روایت صحیح السندی از امامان(ع) نرسیده است كه دوران حكومت حضرت مهدی(عج) را محدود كرده باشد. این گونه روایات علاوه بر ضعف سند، با روح آیات و محتوای روایات متواتری (كه وعده داده ‏اند با ظهور و قیام حضرت، زحمات انبیا به ثمر می‏رسد و جهان پر از عدل می‏گردد منافات دارد.[6]

مقام معظم رهبری در این باره می‏فرماید: "بعضی خیال می‏كنند دوران ظهور حضرت بقیة اللَّه آخر دنیا است. من عرض می‏كنم دوران ظهور بقیة اللَّه(ع) اوّل دنیا است. اوّل شروع حركت انسان در صراط مستقیم است، با مانع كمتر یا بدون مانع، با سرعت بیشتر، با فراهم بودن همه امكانات برای این حركت. اگر صراط مستقیم الهی را مثل یك جاده وسیع، مستقیم و همواری فرض كنیم، همه انبیا در این چند هزار سال گذشته آمده ‏اند تا بشر را از كوره راه‏ها به این جاده برسانند. وقتی به این جاده رسید، مسیر تندتر، عمومی‏ تر، موفق‏ تر، بی ضایعات یا كم ضایعات‏ تر خواهد بود. دوره ظهور، دوره ‏ای است كه بشریت می‏تواند نفس راحتی بكشد. می‏تواند راه خدا را طی كند. می‏تواند از همه استعدادهای موجود در عالم طبیعت و در وجود انسان به شكل بهینه استفاده كند".[7]


همچنین روایات تعیین كننده دوران کوتاه حكومت امام زمان(ع) با دسته‏ای دیگر از روایات  در تزاحم و تعارض است. مفضل بن عمر می‏گوید: به امام صادق(ع) عرض كردم: مدت خلافت حضرت قائم(ع) چه مقدار است. حضرت در جوابم آیات 105 تا 108 سوره هود را تا "عطاء غیر مجذوذ" تلاوت فرمود، سپس در توضیح آیه فرمود: منظور از "عطاء غیر مجذوذ" این است كه آن نعمت و عطا از ایشان بریده نمی‏شود بلكه نعمتی است دایمی و مُلْكی است كه نهایت ندارد و حكمی است كه منقطع نمی‏گردد و امری است كه باطل نمی‏شود، مگر به اراده و مشیّت حق تعالی و از آن اراده و مشیّت كسی جز ذات او، آگاه نیست.[8]
آیات مذكور بیانگر طولانی بودن نعمت‏های الهی برای اهل بهشت است. امام صادق(ع) با تلاوت آن و سپس تفسیر و تأویلش فرمود: "همان گونه كه نعمت‏های الهی از اهل بهشت منقطع نمی‏گردد مگر به اراده خداوند، مدت خلافت حضرت قائم نیز بسیار طولانی است و از پایان آن كسی جز خداوند آگاهی ندارد".

طبق مفاد آیات وروایت، عصر ظهور، عصر شكوفایی، عدالت اجتماعی و برقراری صلح و سازندگی و تكامل علم و دین و امنیت و آرامش مردم وجامعه است. قرآن می‏فرماید:
«وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الارْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ؛[قصص/5] ما اراده كردیم بر آنانكه در زمین استضعاف و خوار شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوای مردم و وارث زمین و ملك و جاه گردانیم».

رسول گرامی اسلام(ص)فرمود: "اگر از روزگار مگر یك روز باقی نماند خداوند مردی از اهل بین مرا بر می‏انگیزد كه زمین را از عدل پر كند، چنان كه از ستم پر شده باشد".[9]

به هر حال این لطف و منت بزرگ را خداوند بر بشر قرار داده است كه روزی در دنیا شاهد آبادانی و حاكمیت عدل به دست صاحب العصر و الزمان باشد واین حقیقت را باید پذیرفت. به دلیل حضور مستقیم حضرت حجت میان مردم، جامعه و جوّ عمومی متأثر شده و عدل و دادش تمام زمین را فرا می‏گیرد و مردم با یكدیگر مهربان شده، با صدق و صفا زندگی می‏كنند. امنیت عمومی همه جا را فرا می‏گیرد و كسی در صدد اذیت و آزار دیگری نخواهد بود. وضع اقتصادی مردم خوب شده، به گونه‏ای كه مستحق زكات یافت نمی‏شود، باران‏های نافع و سودمند پی در پی می‏بارد، تمام زمین سبز و خرم می‏شود؛ توجه مردم به خدا زیاد شده و دور گناهان نمی‏گردند. این‏ها نوید ظهور و حضور امام مهدی(عج) است.

[1]. محمد بن ابراهیم نعمانی، كتاب الغیبة، ص 331.
[2]. مهدی موعود، ص 767.
[3]. همان، ص 767.
[4]. نعمانی، همان، ص 332.
[5]. مهدی موعود، ص 851 به بعد.
[6]. گفتمان مهدویّت، ص 126.
[7]. سخنرانی مقام معظم رهبری در مدرسه فیضیه (حضور ولایت).
[8]. حسن بن محمد ولی ارومیه‏ای، مهدی موعود، ج 2، ص 355 و 412.
[9]. منتخب الاثر، فصل 2، باب 1، ج 4، ص 142.

 

رضارضازاده بازدید : 508 دوشنبه 11 شهريور 1392 نظرات ()

آیا امام زمان در بین مردم است و ازدواج کرده اند و فرزند دارند؟

امام زمان

چون امام زمان(عج) از دیده‏ ها پنهان است و در پشت پرده غیبت قرار دارد، نمی‏توان از راه حس و مشاهده و به صورت عادی به پاسخ سؤال نایل شد؛ نیز چون سؤال از مباحث عقلی و انتزاعی نیست، از راه برهان عقلی نیز نمی‏توان پاسخ را دریافت نمود. و تنها راه اطلاع در این زمینه، روایات پیشوایان معصوم(ع) است. در حالی که  در روایات صحیح و معتبر، پاسخ روشنی به پرسش وجود ندارد؛ بلكه در برخی روایات با ایهام و اشاره در این زمینه سخن به میان آمده است، از جمله:

1- مفضل بن عمر گوید: از امام باقر(ع) شنیدم كه در مورد امام مهدی(عج) فرمود: "صاحب الزمان را دو غیبت است. یكی از آن دو به اندازه‏ای طولانی شود كه برخی گویند: حضرت از دنیا رفته و برخی گویند كشته شده است اما كسی جز آنانی كه امور حضرت را پی‏گیری می كنند، از مكان و فرزندان وی آگاه نیستند".[1]

2- از امام صادق(ع) آمده است: "گویا می بینم حضرت مهدی(عج) با اهل و عیالش در مسجد سهله است".[2]

3- از امام هشتم(ع) در دعایی نقل شده است: "اللّهم اعطه فی نفسه و أهله و ولده و ذریته و جمیع معصیته ما تقرّ به عنیه و تسرّ به نفسه؛[3] خدایا، مایه چشم روشنی و خوشحالی امام زمان(عج) را در او و خانواده و فرزندان و ذریه و تمام پیروانش فراهم فرما!".

4- نیز از آن حضرت در مورد امام زمان(عج) این دعا نقل شده است: "اللهم صل علی ولاة عهده و الائمة من ولده؛[4] خدایا، بر والیان و فرزندان وی كه امامند، درود فرست!".
این روایات به فرض پذیرش و درستی سند و صحت انتساب آن به امام معصوم، غالبا از نظر دلالت به روشنی گویا نیست كه امام مهدی(عج) در دوره غیبت همسر و فرزند دارد.

 و در مورد حضور امام زمان در میان مردم هم طبق نقل برقی روایات امام زمان(عج) در بین مردم حضور می یابند ولی مردم ایشان را نمی شناسند، بعنوان مثال:
از امام صادق «علیه السلام » نقل شده است كه، مردم امام خودشان را نایاب می كنند و از ایشان غایب می شود و در ایام غیبتش به موسم حج ظاهر می شود و مردم را می بیند ولی مردم اورا نمی بیند .[5]

همچنین جناب محمدبن عثمان عمری ( رحمه الله علیه) كه آخرین نایب امام مهدی «عج» بود ، می گوید : « به خدا سوگند یاد می كنم كه صاحب این امر هر سال به موسم حج حاضر میشود و خلایق را می بیند و می شناسد و ایشان (مردم )هم او را می بیند ولی نمی شناسند.[6]

[1]. شیخ طوسی، كتاب الغیبه، ص 162.
[2]. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 317.
[3]. سید ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص 510.
[4]. همان، ص 510.
[5]. اکمال الدین،ج2ص440.
[6]. همان.

 

رضارضازاده بازدید : 632 دوشنبه 11 شهريور 1392 نظرات ()

چرا حضرت مهدی(عج) به خورشید پشت ابر تشبیه شده است؟

حضرت مهدی(عج)

حضرت مهدى(ع) را به خورشید پشت ابر تشبیه كرده اند و این مسأله برمى گردد به حدیثى از خود حضرت كه مى فرمایند: «چگونگى استفاده از من در غیبت، مانند استفاده خورشید است هنگامى كه ابرها آن را مى پوشانند.»[1]

صاحبان ذوق در وجوه تشابه حضرت با خورشید پشت ابر، چنین گفته اند:

1- همچنان كه مردم انتظار بیرون آمدن خورشید از پشت ابرهاى تیره را مى كشند تا بیشتر ازآن بهره مند گردند، در زمان غیبت نیز شیعیان و محبان حضرت همواره انتظار وجود مباركش را دارند و هرگز نا امید نمى شوند

2- هر كس با این همه آثار و معجزات و آیات و روایات باز هم منكر وجود مباركش شود، مانند كسى است كه منكر وجود خورشید گردد، هنگامى كه در پشت ابرها از دیدگان، به ظاهر پنهان است، گرچه آثار وجودش به جهانیان مى رسد.

3- هر چند خورشید در پس ابر براى مدَتى پنهان مى گردد، اما نور روشنى بخش خود را از جهانیان دریغ نمى كند و باز هم از پس ابر زمین و آسمان را روشن مى كند، امام(ع) نیز هر چندكه در پسِ پرده غیبت قرار دارد، اما نور ولایت آن حضرت بر همه عالمیان پرتوافكن است، چه این كه اگر نور آن امام نباشد، بنابر روایات معصومین(ع) زمین و اهل آن از بین مى روند و اوست كه امان اهل زمین است.

[1]. بحار الانوار ج 53 ص 180.

 

رضارضازاده بازدید : 660 یکشنبه 27 مرداد 1392 نظرات ()

چرا نام امام زمان (عج) به تصریح در قرآن نیامده است؟

امام زمان (عج)

احتمالات مختلفی در این باره می توان بیان کرد:

1- قرآن بنا ندارد که برای هر بهانه جویی پاسخ داشته باشد. بلکه تنها راه را به طور روشن بیان می کند و بعد از تفصیل ، سخن را کافی می داند. و در این مساله نیز، حقیقت چنان روشن است که نیاز به بیان دیگری نبوده است.
قرآن لج بازی و بهانه گیری عده ای را بی پایان می داند:
وَ لَوْ أَنَّنا نَزَّلْنا إِلَیْهِمُ الْمَلائِكَةَ وَ كَلَّمَهُمُ الْمَوْتى‏ وَ حَشَرْنا عَلَیْهِمْ كُلَّ شَیْ‏ءٍ قُبُلاً ما كانُوا لِیُؤْمِنُوا إِلاَّ أَنْ یَشاءَ اللَّهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ یَجْهَلُونَ؛[انعام/111] و اگر ما فرشتگان را بر آنها نازل كرده بودیم و مردگان با ایشان سخن مى‏ گفتند و هر چیزى را دسته‏ دسته نزد آنان گرد می آوردیم، باز هم ایمان نمى‏ آوردند، مگر اینكه خدا بخواهد. و لیك بیشترشان جاهلند.

و در مقابل این عده، حتی پیامبر خدا (ص) نیز به درخواست معجزه و نظیر آن بی اعتنایی می کند مثل آنجایی که از پیامبر (ص) می خواهند که قربانی او سوزانده شود:
الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَیْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتىَ‏ یَأْتِیَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ  قُلْ قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِّن قَبْلىِ بِالْبَیِّنَاتِ وَ بِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ؛[آل عمران/183] كسانى گفتند: ما را با خدا عهدى است كه به هیچ پیامبرى ایمان نیاوریم، مگر براى ما قربانیى بیاورد كه آتش آن را بخورد. بگو: پیش از من پیامبرانى با معجزه‏ها و آنچه اكنون مى‏ خواهید آمده ‏اند، اگر راست مى‏ گویید، چرا آنها را كشتید؟

2- همانطور که حتما شنیده اید، در دورانی ذکر نام امام زمان (محمد عج) ممنوع بوده است. و دوران حمل و تولد ایشان نیز مخفی بوده است. حال آیا رواست که در نظیر چنین مساله ای، تمام جزئیات در قرآن ذکر شود؟

3- خدای تعالی وعده داده است که قرآن را از تحریف حفظ کند:
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛[حجر/9] ما قرآن را خود نازل كرده ‏ایم و خود نگهبانش هستیم.
و خدای تعالی امور را از طریق اسباب و عللش انجام می دهد و بیان صریح نام امام زمان (عج) در قرآن، انگیزه دست بردن در قرآن را بیشتر می کرده است و همان گونه که صریحا اسم حضرت علی (ع) در قرآن نیامده، اسم حضرت مهدی (عج) نیز در قرآن نیامده است.

خلاصه اینکه اصل، روشن بودن راه از بی راهه است و راه نیز به اندازه کافی روشن شده است. و ما باید از شباهت به بهانه جویی های بنی اسرائیلی، پرهیز کنیم.[سوره بقره آیه 67 تا 71]

 

رضارضازاده بازدید : 461 یکشنبه 27 مرداد 1392 نظرات ()

امام زمان (عج) چگونه از قاتلان امام حسین (ع) که مرده اند، انتقام می گیرد؟

امام زمان (عج)

انتقام گیری امام زمان (عج) مفهومی است که در متون دینی مکرر ذکر شده است. در حدیثی قدسی بیان شده که: مهدى آخر امامان، كسى است كه دین مرا نصرت مى ‏دهد و دولت مرا در میان مردم مستقر مى ‏سازد و من بوسیله او از دشمنانم انتقام مى‏ كشم.[1]

و در بعضی از متون ذکر شده که این انتقام گیری، از دشمنان و قاتلان امام حسین (ع) نیز می باشد. از جمله در زیارت عاشورا (فاسأل الله… أن یرزقنی طلب ثارک مع إمامٍ منصورٍ - و اسئله… أن یرزقنی طلب ثاری [کم] مع امامٍ مهدیٍّ) و در دعای ندبه (أین الطّالبُ بِدَمِ المَقتولُ بکربلا).

و درباره کیفیت این انتقام گیری باید گفت که اگر منظور انتقام گرفتن از قاتلان امام حسین (ع)، انتقام از کسانی است که در کربلا حاضر بوده اند، این انتقام تنها با رجعت محقق می شود. یعنی مردگان زنده شده و در نزاع حق و باطل، اصحاب کفر سرکوب می شوند.  و رجعت مطلبی حق است که آیات قرآنی نیز آن را تائید می کند. و از مسلمات عقیده شیعه است.

ر.ک:
آیا به مسأله رجعت درقرآن اشاره شده است؟
رجعت چیست؟

اما با توجه به اینکه بین رجعت و ظهور فاصله است، منظور از انتقام امام زمان (عج) از قاتلان امام حسین (ع) در این نوع انتقام نیست. که مردگان از قبر بیرون آیند و قصاص شوند.

بلکه انتقام امام زمان (عج)، انتقام از یزیدیان و سیره و منش آنهاست که در طی تاریخ استمرار داشته و در مقابل حق، صف آرائی کرده است.

و حدیثی از امام رضا (ع) نیز این مطلب را تائید می کند. عبد السّلام بن صالح هروىّ گوید: به حضرت رضا علیه السّلام عرض كردم: نظرتان در باره این حدیث كه از امام صادق علیه السّلام روایت شده است، چیست، كه حضرت فرموده‏اند: زمانى كه قائم علیه السّلام قیام كند فرزندان قاتلان حسین علیه السّلام را بخاطر كردار پدرانشان خواهد كشت؟ حضرت فرمودند: همین طور است،

عرض كردم پس معنى این آیه چیست: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏[انعام/164] هیچ كس بار گناه دیگرى را به دوش نخواهد كشید؟»

 فرمودند: خداوند در تمام گفتارهایش درست گفته است، لكن فرزندان قاتلان حسین علیه السّلام از كردار پدرانشان راضى هستند و به آن افتخار مى ‏كنند و هر كس از كارى راضى باشد مثل كسى است كه آن را انجام داده، و اگر كسى در مشرق كشته شود و دیگرى در مغرب از این قتل راضى باشد، نزد خدا با قاتل شریك خواهد بود، و قائم علیه السّلام در هنگام قیام خود، بخاطر رضایتشان از كردار پدران، ایشان را خواهد كشت.[2]

[1]. الجواهر السنیة-كلیات حدیث قدسى، ص 429 ، الباب الثانی عشر.
[2]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص: 273.

 

رضارضازاده بازدید : 572 یکشنبه 27 مرداد 1392 نظرات ()

دعای فرج را چه کسی نقل کرده است؟

دعای فرج

چند دعا در مورد امام زمان-عج- داریم که به دعای فرج معروفند، یکی دعای «الهی عظم البلاء و برح الخفاء...» است که مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان در مورد این دعا می گوید: کفعمی در بلد الامین می گوید این دعاء حضرت صاحب الامر امام زمان(عج) است که تعلیم فرمود آنرا به شخصی که محبوس بود پس خلاص شد.[1].
یکی هم دعای معروف «اللهم کن لولیک...» است که معمولا بعد از نمازها خوانده می شود،و در بین مردم به دعای فرج معروف است؛

در مورد سند این روایت باید عرض کنیم:
سندهای متعدّدی برای این دعا در كتب روایی ذكر شده است،‌ از جمله كتاب شریف مفاتیح الجنان، این دعا را در اعمال شب بیست و سوّم ماه مبارك رمضان، و از اعمال شب های دهه آخر این ماه ذكر نموده است. سند این دعا را مرحوم شیخ عباس قمی،‌ از هدیة الزائر نقل كرده است. [2]
از جمله كتاب دیگری كه این دعا را ذكر نموده، مصباح المنیر آیت الله مشكینی است كه از كتاب اقبال مرحوم سید بن طاووس نقل می كند.[3]
بحارالانوار این دعا را چنین نقل می كند: "اللهم كن لولیّك القائم بأمرك، محمّد بن الحسن المهدی (علیه و علی آبائه أفضل الصّلاة و السّلام) فی هذه الساعة و فی كلّ ساعة، ولیّاً و حافظاً و قائداً و ناصراً و دلیلاً و مؤیّداً، حتّی تسكنه أرضك طوعاً و تمتّعه فیها طولاً و عرضاً و تجعله و ذریّتهِ من الائمة‌ الوارثین...".[4]

پی نوشتها:

[1]. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص192؛ انتشارات فاطمة الزهرا(س)، قم.
[2]. شیخ عباس قمی (ره)، كلیّات مفاتیح الجنان، ص 470 و 480، چاپ كانون انتشارات علمی.
[3]. آیت الله مشكینی،‌ المصباح المنیر، ص 397 و 520، چاپ دفتر نشر الهادی.
[4]. بحارالانوار، ج 94، ص 348 - 349 به نقل از كتاب اقبال سیّد بن طاووس، ‌ص 86.

 

رضارضازاده بازدید : 829 یکشنبه 27 مرداد 1392 نظرات ()

شعیب بن صالح کیست؟

شعیب بن صالح

در طی تاریخ افراد متعددی به نام شعیب بن صالح بوده اند. به عنوان مثال شعیب بن صالح نام یکی از یاران حضرت شعیب می باشد که در روایتی شرح حال او این گونه آمده است:

سهل بن سعید نقل نموده كه: هشام بن عبد الملك مرا فرستاد كه چاهى در رصافه حفر كنم، چون دویست قامت كندیم سر مردى پیدا شد، چون اطرافش را كندیم دیدیم كه مردى است بر روى سنگى ایستاده و جامه‏هاى سفید پوشیده و دست راست او بر سرش گذاشته به روى ضربتى كه بر سرش زده بودند، هرگاه دستش را از آن موضع برمى‏داشتیم خون جارى مى‏شد، چون رها مى‏كردیم بر روى ضربت مى‏گذاشت خون بند مى‏آمد، و در جامه‏اش بود: منم شعیب بن صالح كه حضرت شعیب پیغمبر مرا به رسالت به قوم فرستاد، پس ضربتى بر من زدند و مرا در این چاه انداختند و خاك بر روى من ریختند.[1]

اما کسی به این نام مشهور است که گفته شده در لشگر امام زمان (عج) است و حتی به فرماندهی او در لشگر اشاره شده است.[2] عمّار بن یاسر میگوید: شعیب بن صالح زیر لواى مهدى علیه السّلام خواهد بود.[3]

 
درباره منطقه ای که از آن قیام می کند روایات متضادی وجود دارد و به منطقه خراسان و سمرقند و ری اشاره شده است.
خروج شعیب بن صالح از سمرقند است.[4]

جلو آنها مردى از (بنى) تمیم است كه آن راشعیب بن صالح یا صالح بن شعیب میگویند، اصحاب سفیانى را شكست میدهد تا اینكه وارد بیت المقدس شود و سلطنت آن را براى مهدى علیه السّلام مسخر نماید و سیصد نفر از شام بسوى او حاضر خواهند شد. بین خروج آن و بین اینكه تسلیم امر مهدى علیه السّلام شود هفتاد و دو ماه خواهد بود.[5]

مرد كوسه گندم گون و متوسط القامتى كه شعیب ابن صالح نام دارد و غلام بنى تمیم است با چهار هزار نفر كه لباسشان سفید، بیرقهاشان سیاه است از شهر رى خروج میكند، او مقدمه (خروج) مهدى علیه السّلام است، با كسى ملاقات نمیكند مگر اینكه آن را خواهد كشت.[6]‏

به هر حال از روایات مرتبط با این موضوع (فارغ از بحث جعلی یا واقعی بودن آن) مطلب چندانی به دست نمی آید و این قدر می دانیم که یکی از یاران امام زمان (عج) است.

[1]. الخرائج و الجرائح، ج‏2، ص: 552.
[2]. رک: بحار الأنوار، ج‏52، ص 208 و الخرائج و الجرائح،ج‏2، ص551.
[3]. الملاحم و الفتن ص 53.
[4]. بحار الأنوار ج‏52   ص 213.
[5]. الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر (عج)، ص: 52.
[6]. الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر (عج)، ص: 53.

 

رضارضازاده بازدید : 542 یکشنبه 27 مرداد 1392 نظرات ()

یا خود امام زمان(عج) از زمان ظهور اطلاع دارند؟ اگر اطلاع ندارند پس علم به غیبشان چه میشود؟

علم غیب، در اصل امری منحصر به ذات الهی است و هر کس دیگری که از آن بهره مند می شود، تنها به اذن الهی و به همان مقدار که خدای متعال صلاح بداند، می تواند به آن دست پیدا کند. خدای متعال می فرماید:

«عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلى‏ غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ[جن/26-27] داناى غیب اوست و هیچ كس را بر اسرار غیبش آگاه نمى‏ سازد. مگر رسولانى كه آنان را برگزیده.»


در شخص رسول اکرم (ص) نیز علیرغم اینکه ایشان در موارد بسیاری از علم غیب با خبر بودند، اما در مواردی نیز از علم غیب بی اطلاع بودند. مانند زمان وقوع قیامت که رسول اکرم (ص) هرگز از آن خبر نداشتند.

«یَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَیَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّی لا یُجَلِّیها لِوَقْتِها إِلاَّ هُوَ[اعراف/187] درباره قیامت از تو سؤال مى‏ كنند، كى فرامى‏ رسد؟! بگو: «علمش فقط نزد پروردگار من است و هیچ كس جز او (نمى تواند) وقت آن را آشكار سازد.»

بنابراین علم غیب به معنایی آگاهی از هر غیبی تنها برای خدای متعال معنا دارد. و بعضی از انسان ها نیز به خواست الهی، به مواردی از علم غیب دست پیدا می کنند. که این دست یابی به معنای سیطره و آگاهی بر تمام امور غیبی نیست.


و در پاسخ به اطلاع امام زمان (عج) از زمان ظهور خویش باید گفت نمی توان به این سوال، جواب روشن و قطعی ای داد. عده ای به روایاتی که علم غیب ائمه را اثبات می کند، استناد کرده اند و با توجه به گستردگی علم غیبی که در اختیار آنها است، این علم را هم برای آنها قائل شده اند، در حالی که ممکن است علیرغم تمام علم غیب ها، امام زمان (عج) به این مساله علم نداشته باشند، همان گونه که پیامبر (ص) به زمان قیامت علم نداشتند. و شاید بهترین دلیلی که قائلان به علم امام به زمان ظهور ارائه کرده اند، روایت ذیل باشد:

از امام صادق پرسیدند که شما صبور تر هستید یا شیعیان شما فرمودند شیعیان ما ، چون ما به آن چه که می دانیم صبر می کنیم و شیعیان ما به آن چه که نمی دانند صبر می کنند.[1]


این روایت با بحث زمان ظهور تناسب دارد. چونکه فرج اصلی در آن هنگام رخ می دهد و صبر کردن برای فرج تناسب این بیان با اطلاع به زمان ظهور را نشان می دهد.

و کسانی که علم امام زمان (عج) به هنگام ظهور را انکار کرده اند، به روایاتی تمسک کرده اند که ائمه در آن هر گونه تعیین وقت را مردود شمرده اند. و زمان ظهور را شبیه زمان قیامت دانسته و آن را امری مرتبط به خدا دانسته اند. که روایات این تعابیر را دارند: إِنَّمَا مَثَلُهُ كَمَثَلِ السَّاعَة[2] أَمَّا ظُهُورُ الْفَرَجِ فَإِنَّهُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَذَبَ الْوَقَّاتُون‏[3]

 

[1]. بحار الأنوار، ج‏24، ص216.
[2]. بحار الأنوار ج‏36، ص341.
[3]. الغیبة للطوسی 291.

 

رضارضازاده بازدید : 768 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات ()

آیا ذکر نام امام زمان(عج) به طور صریح جایز است؟  

 

امام زمان

 

چرا نام امام زمان در قرآن نیامده است؟

اهمیت پرسش ها و نه شبهه ها در باب امور دینی چنان است که سبب بسیاری از برداشت های ناصواب و شتاب زده از مسائل دینی می شود. از جمله این پرسش ها عدم ذکر شدن نام صاحب الزمان(علیه السلام) در قرآن است. اساسا چرا اگر ایشان بر حق هستند، نامشان در قرآن به صورت صریح و آشکار ذکر نشده است؟ آیا می توان به این پرسش، پاسخی قانع کننده داد؟

در روایات شیعه و سنى [المیزان، ج 12، ص 325.] آمده است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود:

مَنْ ماتَ و لَمْ یَعرِف امامَ زمانِه ماتَ مِیتَةً جاهِلیّةً؛ [وسائل الشیعة، ج 27، ص 196، ح 33580] هر کسى بمیرد در حالى که امام زمان خویش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.

بنابراین، بر همگان واجب است که براى شناخت امام زمان خود، تلاش کنند و از بهترین و مستحکم ترین منابع معرفتى بهره گیرند.

امام على(علیه السلام) فرمودند: فَاسْتَشْفُوه مِن اَدوائِکُم و اسْتَعینُوا بِه على اِعلَمُوا أنَّه لَیسَ عَلى اَحَدٍ بَعدَ القرآن مِن فاقَةٍ و لا لِاَحَدٍ قَبلَ القرآن مِنْ غنِىً، لَأوائِکُم؛ [شیخ کلینى، کافى، ج 1، ص 293، ح 3؛ شیخ مفید، الارشاد، ج 1، ص 231؛ شیخ صدوق، امالى، ص 415، ح 15.}

بدانید که هیچ کس را پس از آموختن قرآن، نیازمندى نیست و هیچ کس را پیش از آموختن آن توانگرى و بى نیازى نیست. پس شفاى دردهاى خود را از قرآن بخواهید و در گرفتارى هایتان، از آن کمک بخواهید.

 

 

رضارضازاده بازدید : 593 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات ()

آیا امام زمان(عج) همه را گردن می‌زند؟

 

 


 

امام برای هدایت ،تربیت و رحمت مردم می آید. چشم انداز حکومت حضرت این طور است که با دست امام عقل ها کامل می شود ،ایمان ها شکوفا می شود ،اخلاق های انسانی به نهایت درجه می رسد وعلوم گسترده می شود.

 

 


 

آخرالزمان

 

انسان برای رسیدن به حقیقت هستی و هدف خلقت خودش، باید از زندگی شیطانی عبور کند و وارد زندگی رحمانی بشود. یعنی باید از ولایت شیاطین خارج بشود و به ولایت خدای رحمان وارد بشود. در این راه انسان نیاز به رهبر راه دارد تا این رهبر ما را از پرتگاههای شیطانی نجات بدهد. و با سلامت انسان را از همه ی پرتگاهها عبور بدهد و را به اوج زندگی رحمانی برساند. ابتدا اعوذ بالله من الشیطان الرجیم سپس بسم الله الرحمن الرحیم. درتمام راه ما نیاز به یک رهبر رحمانی داریم که خودمان را به او بسپاریم .خدا از روی رحمت وعطوفت خودش، برای انسان یک رهبر کامل قرار داده است که قلب آن رهبر پر از مهر و عطوفت است. وجود رهبر راه ،تجلی رحمت خداوند است. خداوند خواسته است که دست انسان را بگیرد و در مقابل شیطان از آن حمایت بکند.

بزرگترین حمایتی که خدا قرار داده است وجود رهبری است که قلب او مالامال از عشق به انسان است. و می خواهد انسان را به کمال و حقیقت خودش برساند. این وجود سراسر رحمانی است و هیچ خودیتی در او نیست و شائبه ی هوای نفس در او نیست.

 

 


 

منبع: بیانات حجت الاسلام حیدری کاشانی در برنامه سمت خدا

رضارضازاده بازدید : 551 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات ()

پاسخ به سوالاتی پیرامون مهدویت

 


 

شهید مطهری می‌گوید: زمان باید آن قدر جلو برود که آن‌هایی که می‌خواهند حکومت را تشکیل بدهند و به تبع در زیر لوای امام مهدی(عج) زمامدار جهان شوند پدید آیند، هنوز چنین مردان لایقی در دنیا به وجود نیامده‌اند.

 


 

اخلاق مبلّغان از منظر شهید مطهری(2)

 

استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری یکی از موفق‌ترین اندیشمندان اسلامی بود که با روحیات و نیازهای روحی و فکری جوانان آشنا بود و چون زبان نسل جوان را می‌دانست و می‌فهمید، پیام این نسل را می‌شنید و متناسب با نیازهای جوانان به موقع و به جا به وسیله آثار ارزشمندش با آنان ارتباط ایجاد می‌کرد.

 

چرا هنوز، زمان ظهور حضرت حجت(عج) فرا نرسیده است؟

-چون هنوز، همان اقلیت 313 نفر ـ یا کمتر یا بیشتر ـ وجود ندارد، یعنی زمان باید آن قدر جلو برود که از یک نظر، هر اندازه فاسد شود، از نظر دیگر آن‌هایی که می‌خواهند حکومت را تشکیل بدهند و به تبع در زیر لوای ایشان زمامدار جهان شوند پدید آیند، هنوز چنین مردان لایقی در دنیا به وجود نیامده‌اند.

عده‌ای فکر می‌کنند که مسئله عمر امام زمان(عج)، امری غیر عادی است و پذیرش آن مطابق با عقل نیست؛ شما چه جوابی می‌دهید؟

 

رضارضازاده بازدید : 517 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات ()

پاسخ به شبهه‌ای درباره حضرت مهدی(عج)

 


 

عده ای این سوال را مطرح می کنند که آیه «و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین»(1) چه ارتباطى به قیام حضرت مهدى دارد؟

 


 

امام زمان (عج)

 

پاسخ آیت الله العظمی سبحانی،

1. آیه «و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین» اراده ما بر این است که بر ستمدیدگان نعمت بخشیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم.

بررسى آیه با ملاحظه ماقبل و مابعد آن، این مسأله را قطعى مى سازد که قرآن هرگز از یک برنامه موضعى و خصوصى، مربوط به بنى اسرائیل سخن نمى گوید، بلکه بیانگر یک قانون کلى براى همه اعصار و قرون و همه اقوام و جمعیت هاست و مى فرماید: ما اراده کرده ایم که بر مستضعفان منت بگذاریم و آنان را وارثان حکومت روى زمین قرار دهیم. این بشارتى است براى همه انسان هاى آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور. شاهد این مطلب آیه دیگر است: (و لقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر انّ الأرض یرثها عبادى الصالحون). (2)

«در "زبور"، پس از "تورات" نوشتیم که زمین در آینده از آن بندگان صالح است»

یکى از این نمونه ها حکومت بنى اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود.

نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام و یارانش بعد از ظهور اسلام بود که سرانجام خدا به دست همین گروه دروازه قصرهاى کسرى ها و قیصرها را گشود، و آنان را از تخت قدرت به زیر آورد، و بینى مستکبران را به خاک مالید.

و نمونه گسترده تر، ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین به وسیله مهدى ارواحنا له الفداء است. بنابراین، اگر با این آیه بر ظهور حضرت مهدى استدلال مى کنند در حقیقت نوعى استدلال با ضابطه کلى بر مصداق و مورد است.

مفسران معتقدند که آیات قرآن اگر در موردى نازل شد، اختصاص به آن مورد ندارد بلکه در طول زمان، براى خود مصداق پیدا مى کند.

 

رضارضازاده بازدید : 590 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات ()

تنها راه نجات از مشکلات آخرالزمان

 


احادیثی که از معصومین(علیهم السلام) در مورد حضرت مهدی(عج) به دست آمده همواره بر این نکته تأکید دارد که گشایش مشکل عالم در آخرالزمان در دعای تعجیل در فرج ظهور ذخیره الهی بقیة الله الاعظم(عج) است . . .


 

آخرالزمان

 

براساس احادیث فراوان از ائمه اطهار(علیهم السلام) انتظار فرج در اسلام از بالاترین عبادات شمرده شده است. چرا که امام زمان، موعود همه امت‌های گذشته است؛ که با ظهورش، زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. چنانکه در مفاتیح‌الجنان می‌خوانیم: "السّلامُ علی المَهدی الذّی وَعَدَ اللهُ عزَّوجلَّ بِهِ الأمَمَ، أن یجمَعَ به الکَلِمَ و یلُمُّ به الشَّعَثَ و یملأَ بِهِ الأرضَ قِسطَاً و عَدلاً و یمکِّنَ لَهُ و ینجِزَ بِهِ وعدَ المُۆمنِینَ"

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که: هر کس از شما در حال انتظار فرج امام زمان(عج) بمیرد، مانند کسی است که همراه قائم(عج) در خیمه او است. در ادامه این روایت آمده که امام صادق(علیه السلام) بعد از لحظه‌ای درنگ کرده و فرمودند: بلکه مانند کسی است که همراه آن حضرت، شمشیر به‌ دست، با دشمن بجنگد. در ادامه می‌فرماید: "لا وَالله إلاّ کمَن إستَشَهدَ مع رسولِ اللهِ" نه چنین است، سوگند به خدا، مگر مانند کسی که در رکاب رسول خدا شهید می‌شود.

از امام صادق(علیه السلام) سۆال شد که آیا قائم متولد شده است، امام در جواب فرمود نه و من، اگر زمان او را درک می‌کردم، تمام طول زندگیم را، در خدمت وی می‌بودم.

 

 

رضارضازاده بازدید : 711 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات ()

جولان شیاطین آخر الزمان در رسانه ها

 


رسانه برای تبیین مفهوم انتظار چه باید کند؟ یا باورهای پیشینی و پایه 'رسانه زمینه‌ساز' چیست؟ رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها در گرو درک این است که بزنگاه مواجهه رسانه با مفهوم عصر ظهور و انتظار چیست؟


 

بی بی سی

 

شاید شما نیز شاهد برنامه‌های گوناگونی در رسانه ملی بوده‌اید با محوریت بررسی تولیدات هنری و رسانه‌ای غربی که در آنها به واکاوی محتوای آخرالزمانی‌شان پرداخته شده است و کارشناسان مدعو این گونه برنامه‌ها درباره محتوای سازماندهی‌شده این آثار در راستای عقاید "اوانجلیستی" یا "صهیونیسم مسیحی" داد سخن رانده‌اند و صدالبته بی‌راه نیز نمی‌گویند.

برنامه‌هایی که هدف نهایی‌شان این است که به بیننده خود بفهمانند اربابان رسانه‌ای غرب در پرتو این آثار، تنها سرگرمی را مد نظر ندارند و در پی انتقال مفاهیم دینی یا فرقه‌ای خود هستند. هدفی که در نهایت با توجه به آن، بیننده باید با دقت و البته نگاهی انتقادی با آثار غربی به ویژه آثار هالیوودی روبه‌رو شود. عمده محتوای نشانه ‌گرفته ‌شده از سوی این کارشناسان هم نگاه آخرالزمانی این آثار است.

تا اینجای کار بر من و شمای بیننده اثبات خواهد شد که در رسانه‌های غربی هستند محتوانگارانی که به نویسندگان آثار منتقل می‌کنند تا برای نمونه باید در ده سال آینده فلان ارزش آپوکالیپتیک یا اومانیستی یا پروتستانی ترویج شوند. ولی باید این پرسش را از اربابان رسانه‌ای خودمان نیز پرسید اگر ساعت شنی برعکس شود، روال به مانند پیش طی می‌شود. به بیان دیگر آیا کارشناسان رسانه‌ای غربی اگر تولیدات رسانه‌ای ده سال اخیر ما را (برای نمونه دهه هشتاد) بررسی کنند، می‌توانند به بینندگان خاورمیانه‌ای خود هشدار دهند که رسانه ملی جمهوری اسلامی یا سینمای ایران به دنبال ترویج فلان باور آپوکالیپتیک شیعی است یا در پی صدور فلان نگاه ایدئولوژیک و انقلابی خود است.

 

رضارضازاده بازدید : 562 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات ()

امام زمان علیه السلام چه قدر من را دوست دارد؟

 

 


 

«محبت» واژه‌ای زیبا است و ابراز محبت، بین دو محبوب پیوند عاطفی عمیق بین آنها برقرار می‌كند. محبت یك ویژگی اخلاقی دو سویه است كه از چشمه‌سار عشق درونی می‌جوشد.

 


 

امام زمان (عج)

 

امام زمان را خیلی دوست دارم، می خواهم بدانم او چقدر مرا دوست دارد؟

 

محبت امام زمان(علیه السلام) به دوستان و شیعیان خود، شعبه‌ای از چشمه سار محبت خدا و ندا است و درخت زندگی را آبیاری می‌كند اگر پیوند ما با امام زمان(علیه السلام) محكم، استوار و دائمی باشد، پیوند آن امام همام با ما نیز همین‌گونه خواهد بود. بلكه بندگان الهی در هر صف كه باشند حتی در جرگه گناهكاران ـ با فرض پشیمانی از گناه ـ محبوب خدا خواهند بود و محبوب خدا همیشه مورد عنایت و لطف و نظر خواصان درگاه معبود به ویژه آخرین وصی حتی و ذخیره الهی در زمین، حضرت مهدی(علیه السلام) ـ خواهند گرفت.

امام رضا(علیه السلام) می‌فرمایند: «از نشانه‌های امام [...] ولایت او بر مردم، از ولایت آنها بر خودشان بالاتر، از پدر و مادر بر آنها مهربان‌تر و دلسوز‌تر است». (من لا یحضر الفقیه ـ ج4/ص419)

 

رضارضازاده بازدید : 678 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات ()

امام زمان با چه کسانی رابطه دارد ؟

 


 

هر عاشق و دلباخته، طالب دیدار یار سفر كرده خویش است. منتظران یوسف زهرا چشم به راه یك نگاه به جمال دلربای او نشسته‌اند و هر روز صبح در دعای عهد آرزوی دیدن او را دارند: بارالها آن چهره نورانی را به من بنما«اللهم ارنی الطلعة الرشیده». هر دوست، مشتاق ملاقات و دیدن دوست خویش است.

 

 


 

امام زمان

 

همان‌گونه كه می‌دانید دوره غیبت به دو دوره كوتاه مدت(غیبت صغرا) و بلند مدت(غیبت كبرا) تقسیم می‌شود. دوره اول (حدود 70 سال) از سال 260 شروع شد و تا سال 329 ادامه یافت. در این دوره چهار نفر از بزرگان شیعه، مقام نیابت خاص امام را به عهده داشته و دارای رابطه‌ای ویژه با آن حضرت بودند. اما با پایان این دوره چنین ارتباطی نیز قطع شده و رابطه خاص دیگر برقرار نمی‌شود. البته حضرت به دوستان و شیعیان(و حتی به سایر انسان‌ها) توجه دارد.

حال اگر كسی فرد پاك و وارسته‌ای بود، مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد و چه بسا توفیق دیدار حضرت را نیز می‌یابد. پس هر كس پاك تر و از گناه دورتر باشد، رابطه روحی بهتری با امام زمان(علیه السلام) پیدا می‌كند و عنایات بیشتر شامل حال او می‌شود، البته باید توجه داشت دیدار و ملاقات از طرف حضرت انجام می‌پذیرد، یعنی هر كس را او صلاح بداند و هر زمان كه او مناسب تشخیص دهد، دیدار صورت می‌گیرد، نه این كه فردی باشد كه هر وقت بخواهد خدمت امام برسد.

 

آیا دیدار حضرت مهدی(علیه السلام) امکان دارد؟

 

رضارضازاده بازدید : 724 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات ()

نقش مردم در فراهم نمودن زمینه ظهور

نقش مردم در فراهم نمودن زمینه ظهور از دیدگاه شهید مطهری

 

 

امام زمان

 

دیدگاهی که معتقد است فقط وقتی ظلم و ستم به بیشترین حد خود برسد، زمینه ظهور فراهم می‌شود و در این میان مردم نقش خاصی در فراهم شدن زمینه‌های عدالت‌طلبی و ظلم‌ستیزی مهدوی ندارند، دیدگاهی است که انفجاری بودن ظهور را اقتضا می‌کند. یعنی بدون آن که زمینه‌های اجتماعی عدالت‌گستری و ظلم‌ستیزی جهانی حضرت مهدی(علیه السلام)، توسط مردم فراهم شده باشد، صرفاً تیره روزی و ظلم و ستم فراگیر و غیر قابل اجتناب شود و حضرت مهدی (علیه السلام) به اذن الهی ظهور کند و جهان را پر از عدل و دادکند. در حالی که از دیدگاه شهید مطهری فراگیر شدن ظلم و ستم، صرف نظر از وجود زمینه‌های اجتماعی حق‏طلبی و ظلم‌ستیزی مردمی، نمی‌تواند آبستن یک انقلاب جهانی عدالت گستر باشد و این مساله مخالف حرکت منطقی تاریخ در تحولات جامعه جهانی است. شهید مطهری می‌فرماید: «از قرآن استفاده می‌شود که ظهور مهدی(علیه السلام) حلقه‌ای است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می‌شود، سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملا در گروه اهل حق باشد.» [1]

از دیدگاه شهید مطهری: «حرکت به سوی کمال، لازمه «ذات» اجزای طبیعت و از آن جمله تاریخ است.»[2] ایشان همچنین عامل اصلی این حرکت را فطرت تکامل‌جو و قناعت‌ناپذیر انسان می‌داند که به هر مرحله‌ای برسد، مرحله بالاتر را آرزو و جستجو می‌کند.[3] بنابراین حرکت تکاملی تاریخ بر اساس فطرت انسانی غیر قابل اجتناب است، در واقع مقصد نهایی تاریخ همان نقطه‌ای است که در دیدگاه شیعی از آن به «حکومت حضرت مهدی(علیه السلام)» تعبیر شده است. فطرت انسان به ‌گونه‌ای است که تا وقتی که به آن نقطه تاریخ نرسد، به معنای واقعی احساس تکامل اجتماعی و تاریخی نمی‌کند ولی با این همه رسیدن هر چه سریع‌تر تاریخ به آن نقطه، به خودی خود اتفاق نمی‌افتد: «تاریخ ساخته انسان است نه انسان ساخته تاریخ. اگر طرحی برای آینده تاریخ نداشته باشیم و اگر مسئولیت خودمان را برای آینده تاریخ درک نکنیم کسی نمی‌تواند به ما قول بدهد که این کشتی خود به خود به طور خودکار به مقصد و هدف خودش برسد، لااقل قابل جلو افتادن و عقب افتادن است.»[4]

از دیدگاه شهید مطهری: «حرکت به سوی کمال، لازمه «ذات» اجزای طبیعت و از آن جمله تاریخ است.» ایشان همچنین عامل اصلی این حرکت را فطرت تکامل‌جو و قناعت‌ناپذیر انسان می‌داند که به هر مرحله‌ای برسد، مرحله بالاتر را آرزو و جستجو می‌کند

 

....

 

 
رضارضازاده بازدید : 656 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات ()

خوشا به حال منتظران!!

 


امام صادق علیه السلام فرمود: نزدیک ترین حالت بندگان به خدا و خشنودى او از آنها هنگامى است كه حجّت خدا در میان آنها نباشد و براى آنها ظاهر نشود و آنها محـل او را ندانند. ولى در عین حال معتقد باشند كه حجّت خدا هست، در این زمان شب و روز در انتظار فرج باشند.

 


 

انتظار

 

ابوحمزه ثمالی آورده است که در یکی از روزها در محضر درس امام محمدباقر(علیه السلام) بودم، هنگامی که حاضران رفتند، امام باقر(علیه السلام) فرمود: اباحمزه! از رخدادهایی که خداوند آن را قطعی ساخته است، قیام قائم ماست. هرکس در آنچه می گویم تردید کند، با حال کفر به خدا، او را ملاقات خواهد کرد. آن گاه فرمود: پدرم و مادرم فدای وجود گرانمایه او باد که همنام و هم کنیه من است و هفتمین امام پس از من. پدرم فدای کسی باد که زمین را لبریز از عدل و دادمی کند، همان گونه که به هنگامه ظهورش از ستم و بیداد لبریز است.

یا اباحمزه! هرکس سعادت دیدار او را داشت و همان گونه که به پیامبر(صلی الله علیه و آله) و علی(علیه السلام) سلام و درودمی گوید، بر آن حضرت درود گفت و فرمانبردار او شد، بهشت بر او واجب می شود و هرکس به آن وجودگرانمایه سلام نگفت، خداوند بهشت را بر او حرام ساخته و او را در آتش سوزان جای خواهد داد و چه بدجایی است، جایگاه ستمکاران!(1)

همچنین بانوی دانش پژوهی که به (ام هانی) شهرت داشت، آورده است که بامدادی بر حضرت باقر(علیه السلام) وارد شدم و گفتم: سرورم! آیه ای از قرآن شریف، ذهن و فکرم را به خود مشغول داشته و خوابم را ربوده است.

حضرت فرمود: کدام آیه ام هانی؟ بپرس!

 

 

....

 

رضارضازاده بازدید : 694 شنبه 18 خرداد 1392 نظرات ()

آیا امام عصر (عج) زمان ظهورش را مى داند؟

 

مهدویت

 

بحثى مفصل در روایات اهل بیت سلام اللّه علیهم اجمعین در كتب معتبره عنوان شده است كه آیا حجج الهى و ائمه معصومین سلام اللّه علیهم اجمعین به تمام حوادث و آنچه كه پیش مى آید و در گذشته روى داده و یا در آینده انجام مى شود عالم هستند یا خیر؟ براى روشن شدن این حقیقت و به ویژه اینكه آیا وجود مقدس امام زمان ارواحنا له الفداء علم به وقت ظهور خود دارند یا نه ، از بیانات رسیده از ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین استفاده مى كنیم .

ابى بصیر از حضرت باقر علیه السّلام از كیفیت علم رسول اكرم صلى الله علیه و آله مى پرسد. آن حضرت مى فرمایند:

 سؤال شد از على علیه السّلام از علم پیامبر صلى الله علیه و آله ، فرمود: علم پیامبر یعنى علم همه انبیاء (یعنى علم همه انبیاء در خدمت و نزد رسول گرامى اسلام است ) و پیامبر بزرگ اسلام صلى الله علیه و آله عالم به ماكان و مایكون است (آنچه در گذشته بوده و هرچه كه اكنون در دست اقدام است و كارهایى كه در آینده انجام مى گیرد) تا روز قیامت . قسم به خداوندى كه جانم در كف قدرت اوست كه من (على علیه السّلام ) همه دانشهاى رسول معظم صلى الله علیه و آله را مى دانم و از آنچه كه در گذشته در دنیا رخ داده و هرچه كه اكنون در دست اقدام است و امورى كه در آینده عملى خواهد شد عالم هستم . (1)

 

خواننده عزیز!

این است شان علمى امام علیه السّلام ، و طبق مدارك قطعیه این مقام به امر خداوند و رسول مكرمش امروز (زمان غیبت) اختصاص به حضرت بقیة الله روحى له الفداء دارد. بنابراین ، چگونه ممكن است كسى كه وارث علوم همه انبیاء و ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین است و علم ماكان مایكون و ماهو كائن را دارد از مهمترین مساله حیاتى خویش (یعنى روز ظهور و قیامش ) آگاهى نداشته باشد؟ حاشا و كلا، بلكه مى داند ولى چون از اسرار بزرگ الهى است ، نباید گفته شود؛ لذا فرمودند «لانوقت»، یعنى روز و وقت ظهور را تعیین نمى كنیم .

امام صادق علیه السّلام موقعیت وجودى ائمه (علیهم السلام) را در این روایت چنین بیان فرموده اند:

 

ادامه مطلب...

رضارضازاده بازدید : 520 پنجشنبه 20 مهر 1391 نظرات ()

مي خوام برم به جمکران به پيش مهدي زمان
مي خوام برم به پيش اون تا که کنم وفا به اون

آخه ديگه اين زمونه اصلا وفائي نداره
براي ديدن آقا چشاي ما سو نداره

مي خوام برم گريه کنم به پيش او زجه زنم
تا که دلش بسوزه و براي من دعا کنه

وقتي به فکر من باشه برام کمي دعا کنه
مطمئنم که اين دله همش به عشقش مي تپه

بازم مي گم اي آقا جون دوست دارم قد جهون
به من لياقتي بده شوم سگ شاه جهون

خدا منو آفريده تا که غلاميتو کنم
شبهاي جمعه تو حرم گريه کنان دعات کنم

درست اين بيتاي من اصلا با هم جور نمي شن
ولي بگم حرفه دله مهم نيست هم قافيه شن...

رضارضازاده بازدید : 485 پنجشنبه 20 مهر 1391 نظرات ()

 

 

مولای من ! آرزو داشتم مرا مهدی نام می نهادند.

دوست داشتم از همان اول، اذان عشق تو را در گوشم زمزمه كرده بودند !

ای كاش از ابتدا مرا برای تو نذر كرده، حلقه غلامی ات را بر گوشم افكنده بودند .

ای كاش كامم را با نام تو بر می داشتند و حرز تو را همراهم می كردند .

مهدی جان! دوست داشتم با نام پروردگار تو زبان باز می كردم و ای كاش اوایل كه زبان گشودم، نزدیكانم مرا به جای گفتن بابا، مرا به گفتن یا مهدی وا می داشتند .

ای كاش مهد كودكم مهد آشنایی با تو بود، ای كاش در كلاس اول دبستان، آموزگارم الفبای عشق تو را برایم هجی می كرد و نام زیبای تو را سرمشق دفترچه تكلیفم قرار می داد .

 

رضارضازاده بازدید : 519 سه شنبه 18 مهر 1391 نظرات ()


از امام صادق ( عليه السلام ) روايت شده كه:

گروهي از فرشتگان از خداي تبارك و تعالي اجازه گرفتند كه براي ياري امام حسين ( عليه السلام ) نازل شوند، چون به سرزمين كربلا رسيدند امام حسين ( عليه السلام ) به شهادت رسيده بود.

به آنها خطاب شد ملازم قبر او باشيد تا وقتي كه خروج كند، در آن روز از ياران او خواهيد بود، اين فرشتگان همواره در كنار قبر آن حضرت هستند و براي آن حضرت گريه مي كنند تا روزي كه خارج شود و آنها از ياران و ياوران او باشند.

( - كامل الزّيارات: ص 88 . )

در برخي منابع تعداد همراهان امام حسين ( عليه السلام )  95 هزار نفر آمده است.

( - تفسير فرات: ص 203 . )

 

 

تعداد صفحات : 3

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • پایگاه احادیث و روایات معصوم(ع)
  • دانلود آهنگ و موزیک ویدئو روز
  • دانلود كليپ عشق بزرگترين دروغ دنيا هفت
  • عشق بزرگترين دروغ دنيا
  • هفتادیا
  • تسوج آموزش
  • مدل لباس
  • ♥♥♥♥♥رئیس آبیــ ♥♥♥♥♥♥
  • آنامیس 89
  • آخرالزمان انتظار مهدویت
  • افلاکیان
  • اشعارمذهبي سيدمهدي حسيني فرد
  • sahardelan
  • راه ولایت
  • شمیم یار
  • ایستکلی
  • سکوت
  • دانلود فیلم و سریال خارجی و ایرانی جدید
  • کلبه سرگرمی - ویرگول
  • مطالب عاشقانه جدید
  • قرمز پوش
  • آل یاسین
  • طلبه سایبری
  • روانشناس و مشکلات(سایکولوژی)
  • تیم سایبری عاشقان مهدی(عج)
  • دوربین مخفی مدارس
  • فرهنگی مذهبی صلوات
  • پايگاه انديشه ندبه
  • گفته و ناگفته های دل.
  • دره کوچک\\\\((1))////mahdaviyyat
  • یاس و نرگس
  • یاس دانلود
  • بسیج
  • باران عشق
  • رضا رضازاده
  • .::نوشته های طنز،غمگین،فلسفی و...::.
  • sms_bazar
  • عشــــ♥ــــقولانه
  • بهترین ها برای دانلود
  • شهدای زنگی کلا دابو
  • ♥ lıl__REZA__lıl ♥
  • دانلود آهنگ
  • صمیمانه ترین حضور عشق
  • رها نفس
  • ویکی دانلود ها
  • زندگی زیباست
  • روانشناسی...زندگی بهتر
  • شوق نماز
  • سایت تفریحی سوما
  • بهترین های وبگردی
  • شارژ مستقیم ایرانسل
  • کامپیوتر موبایل گیم فیلم آهنگ
  • تاپ کرک
  • دارو گیاهی
  • اس ام اس
  • هاستینگ سرور مجازی چت روم ساخت وب سایت
  • ثارالله
  • tanrim
  • مرجع فارسي زبانان
  • شارژها
  • Alpagut
  • ولایت عشق
  • ساکان دانلود
  • دانلود رایگان
  • پارک ممنوع
  • سوی دیار عاشقان
  • وبلاگ وبتیک
  • deniz yildizi
  • سایت اینترنتی قلبهای جاویدان
  • مهندس صنايع غذايي
  • لبیک یا صاحـــــــــب الزمان (عج)
  • نهج البلاغه
  • صالحین مهدی (عج)
  • سربازان گمنام امام زمان (عج)
  • سافت فست
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 703
  • کل نظرات : 364
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2462
  • آی پی امروز : 119
  • آی پی دیروز : 73
  • بازدید امروز : 319
  • باردید دیروز : 401
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 2,659
  • بازدید ماه : 16,373
  • بازدید سال : 89,725
  • بازدید کلی : 1,933,270
  • کدهای اختصاصی
    خوش آمدید



    به وب سایت اصحاب و انصارالمهدی خوش آمدید


    برای  مشاهده و استفاده از تمامی مطالب تالیفی لطفا ثبت نام کنید


    با تشکر : رضارضازاده